روستای آلاشت

آلاشت

آلاشت یه بهشت سبزه .. از اون جاهائی که میرید بالای ابرها .. و یه دلیل دیگه معروفیت آلاشت اینه که زادگاه رضا خان بوده  ..

یه روستای زیبای مرتب و کوهستانی و شاید دیگه بشه گفت یه شهر کوچیک و زیبای کوهستانی ..

اواخر بهار ، تیر ماه  سال 97 یه پنجشنبه  بعد از اینکه از شرکت اومدم خونه بلافاصله زدیم به جاده و به سمت فیروزکوه ..

خیلی سریع بومهن و رودهن و جاجرود و هراز را رد کردیم و رسیدیم به شهر فیروزکوه .. همونجا یه رستوران را استاد کردیم برای نهار و بلافاصله بعد از نهار ادامه دادیم و خیلی زود رسیدیم به گردنه معروف گدوک ..

جاده فیروزکوه

البته چون تازه نهار خورده بودیم هیچ توقف نکردیم ، معمولا اینجا موقع رفت یا برگشت به فراخور حال یا دوغ یا آش میزنیم به بدن ..

بعد از گدوک میرسیم به سه خط طلا.. راجع به سه خط طلا توی مطلب ورسک براتون مفصل نوشتم و حتما بخونید ..

سه خط طلا

بعد از ورسک زیبا ، دوآب را رد کردیم و رسیدیم به پل سفید ..

یادش بخیر یه بار از اینجا رفته بودیم دریاچه زیبای شور مست و یه شب مونده بودیم .. نگفتم براتون ؟ یادم باشه حتما دریاچه شورمست را فایل کنم ..

وروردی آلاشت

بهر حال بعد از پل سفید با دیدن تابلو آلاشت رفتیم جلوتر دور برگردان کردیم و از سمت راست جاده  ، وارد یه فرعی شدیم که ظاهرا خیلی هم پر رفت و آمد بود ..

همون ابتدای جاده یه سر درب بزرگ هست که روی اون ماکت یه قطار باری گذاشته شده ..

سردرب آلاشت

و این قطار احتمالا نماد معادن کک و ذغال سنگ این منطقه است ..

یه کمی که جلوتر رفتیم از جلوی معادن رد شدیم و رگه های مشکی رنگ ذغال سنگ توی دل کوههای روبرو را کاملا واضح میشد ببینیم.

معدن کک

حالا از اینجا باید 37 کیلومتر رانندگی کنیم و هی بریم بالا و بالاتر تا برسیم به آلاشت ..

مسیر ابتدای جاده توی عکس زیر معلومه …

منطقه آلاشت

خیلی ها به الاشت میگن بهشت مه گرفته .

البته وقتی ما رفتیم نه ابری بود و نه مهی ..

راجع به نامگذاری آلاشت براتون بگم که کلمه آلاشت یعنی آشیانه عقاب و این منطقه از قدیم زیاد عقاب داشته .

کوههای آلاشت

وقتی وارد روستا شدیم به کوهی از خانه های شیروانی روبرو شدیم که هر کدوم یه رنگ بودند و همین رنگارنگی سقف ها زیبائی خاصی داشت ..

چشم انداز آلاشت

اونها را رد کردیم و رفتیم بالاتر تا رسیدیم به خونه ای که رضا خان اونجا متولد شده بود ..

یه خونه نسبتا بزرگ که یه طرفش یه ساختمان تمام چوب دو طبقه داشت که خیلی زیبا بود

منزل رضا خان

و داخل خونه را موزه کرند و اسباب و وسایل زندگی و کشاورزی قدیم را برای دیدن گذاشتند .

جالبترین چیزی که دیدم پلکان تک پله بود که اصلا خیلی کم جا و پر خطر بود .

نردبان تک ستون

وسط حیاط هم یه درخت گلابی داشتند که احتمالا به فصلش کلی گلابی میده چون خیار و خربزه و سیب که نمیتونه در بیاره ..

منزل زادگاه رضا خان

آلاشت یه رصد خونه هم داره که سال 86 بالای یکی از تپه ها ساخته شده ..

رصد خانه آلاشت

توی مسیری که به سمت خونه رضا خان میره یه بازارچه محلی هم ایجاد شده که کلی صنایع دستی و عروسک می فروشند .

بازار سنتی آلاشت

کافیه از ارتفاعات آلاشت بالا برید تا به مناظر بکر برسید . البته ما این مناظر را از دست دادیم چون باید سریع برمیگشتیم سمت سواد کوه ..

ضمنا آلاشت یه مسجد زیبا هم داره که بدستور رضا خان ساخته شده بوده و نشد ببینیمش..

برید جاهای جدید را ببینید و از محلی ها خرید کنید و خونه اجاره کنید و کمی به رونق اقتصاد جاهای دور افتاده کمک کنید ..