راهنما چالشتر

همونطور که توضیح دادم عید سال 95  مسافرت یکروزه برای مسیر محلات -خمین- گلپایگان-شهرکرد  ترتیب دادیم .. چون وقتمون خیلی کم بود …

شبونه رسیدیم به شهر کرد و هیچ فرصتی برای گشت و گذار نداشتیم چون فردا ظهر تو میدان نقش جهان اصفهان با محسن اینا (برادرم) قرار داشتیم …

بهر حال شب رسیدیم به شهر کرد وبدون اینکه از یک نفر آدرس بپرسم مستقیم خودم را رسوندم به هتل جهانگردی که متاسفانه بر خلاف چراغ سبز تلفنی ، گفتند جا ندارند …. ولی راهنمائیمون کردند به یه هتل خوب و نزدیک ..

شب شهرکرد

همون شبونه که تو خیابونهای شهرکرد میچرخیدیم خیلی لذت داشت یه شهر مرتب و مدرن با کلی چراغ و تابلو های تبلیغاتی ..

صبح یه دوش گرفتیم و صبحانه مفصل هتل را به بدن زدیم و حرکت کردیم

امامزادگان حلیمه خاتون

اول به دیدن امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون که تو دل بافت قدیمی  شهره ..

از نوادگان امام موسی کاظم بودند و راجع به بقعه  و قدمتش خیلی خلاصه بگم که دوره کریم خاند زند تعمیر شده و دو تا ستون سنگی کنده کاری شده داره و در ورودی از چوب چناره و یه زنجیر داره که بهش دخیل میبندند .

ورودی امامزاده

ببینید متاسفانه چه تعداد از کاشی ها افتاده یا غیب شده و هیچکس  هیچ کاری نمیکنه ..؟  روبروی امامزاده .. وسط خیابون یه مسجد قدیمی هست.. مسجد اتابکان  سال 605 هجری با خشت و گل ساخته شده .. دوره صفویه تعمیر و آجر کاری شده و قاجارها درب ورودی را عوض کردند .. خلاصه مرتب در حال تعمیراته …

وقتی فیروزه ، هیراد را برده بود دستشویی من تمام مدت محو تماشای یکی از مغازه های روبروی مسجد بودم … چقدر من عاشق  این جینگیل پینگیل ها هستم …

یکی این جینگیل پینگل فروشی ها رو دوست دارم  یکی هم ابزار فروشی ها ….

شهرکرد مغازه

خیابونهای شهرکرد دو دسته اند یه طرف شهر احساس تهران را داری ویه طرف دیگه سنتی تره با خیابونهای یکطرفه ..

ولی در کل ترافیک روان و راننده های فوق العاده ای داره .. هیچکس حتی یه بوق هم برام نزد همه آروم رانندگی میکنند .

خیایان شهرکرد1

خلاصه   از شهر زدیم بیرون 6 کیلومتر به سمت شمال غرب شهرکرد و رسیدیم به چالشتر .. (chaleshtor)

و به  مسجد جامع چالشتر رفتیم  که کنار قلعه است ..

چالشتر مسجد جامع

مسجد زیاد بزرگی نیست ولی حال و هوای بخصوصی داشت .. یه جور انرژی خاص توش احساس میکردم که دلم نمیخواست بیرون  بیام ..مخصوصا که یه شیر مرد چهار محالی هم باهام رفیق شد و قسمت های مختلف مسجد را نشونم داد …. باز تاکید میکنم که انرژی مسجد مثل انرژی بسطام احساس میشد .. باید دوباره برم  ..

راهنما چالشتر

این مسجد سال 1223 بدستور حاج محمد رضا خان چالشتری ساخته شده .. دو تا ایوان داره و دو تا شبستان که یکی تابستونی و یکی زمستونیه ..

شبستان زمستونیه خیلی ماهه  سقف کوتاهی داره و کلی ستون سنگی که سقف را روی خودشون نگه داشتند ..البته تزئینات آجرکاری بعدا  اضافه شده و اصلش گچ و نقاشی بوده

شبستان مسجد چالشتر

عین همین ستون های سنگی دور تا دور حیاط هم هستند .

شبستان تابستونه هم یه منبر چوبی هفت پله باحال داره ..  وسط حیاط یه حوض سنگی داره و خلاصه خیلی دیدنیه

جیاط مسجد چالشتر

روی سردر مسجد نوشته :

هوالله العزیز            قال رسول الله ص ع و آله                 انا مدينة العلم وعلی بابها

مردمان، خانه ی خدا اینجاست            جای  پاکان  بی ریا   اینجاست

به سعی و عمل میرزا اسمعیل کاشی پز اصفهانی…..

فکر کنم اگه من دوره قاجار بدنیا اومده بودم یا بنا میشدم یا کاشیکار ….خدائی اون آجر کاری طرح الله محمد علی را ببینید که قرینه هم داره ! قشنگه دیگه !! یعنی برای دوره خودش بی نظیره ..

مسجد جامع چالشتر

بهر حال از مسجد به سختی دل کندم و  اومدیم روبروی قلعه  وارد کارگاه صنایع دستی و قلم زنی شدیم  و کلی با استاد قلم زن گپ زدیم و هنر دستش راتماشا کردیم ….

این سینی زیر را با اون اسب برجسته .. یکسری گردشگر  چینی سفارش دادند … ( احتمالا تصمیم دارند ببرن از روش کپی کنند و به تمام دنیا صادر کنند… )

کارگاه قلم زنی

بعد هم وارد قلعه چالشتر شهرکرد شدیم ..

ورودی قلعه

اول یه حیاط کوچیک و یه سر درب ورودی بسیار زیبا با چهار جفت ستون سنگی فوق العاده که خیلی قشنگ نقش خوردند ..  ..

همینطوری الکی تماشا نکنید و برید ها … اینها تخته سنگهای به این بزرگی بودند که بشکل ستون برش خوردند و بعد نقش و نگار روشون حکاکی شده …

خیلی خیلی سخت ساخته شدند و خیلی ارزش دارند …

ستون ورودی

کل قلعه 12000 متر مربعه و دو بخش داره .. اولی اندرونی با یه ایوان زیبا که ده تا ستون سنگی داره    …

حیاط اول چالشتر

داخل اتاقهای دور تا دور حیاط هم انواع صنایع دستی میفروشند .. من که عاشق  مصنوعات نمدی شدم .. از نمد های رنگی همه چی درست کرده بودند ..

صنایع دستی چالشتر

تزئینات داخل اتاقها هم   بی نظیره .. نقاشی لندنی کاری  ..که خیلی دیدنیه.. ترکیب رنگها و دقت و ظرافت اونها معرکه است .

لندنی کاری

تمام راهرو و تراس هم همینطور نقش و نگار و نقاشی داره..

مجید حاتمی چالشتر

از گوشه ایوان یه دالون دراز ما را به بخش دوم وصل میکنه

دالان قلعه چالشتر

که البته وسط دالون حمام  قلعه هست که یه مجموعه کامل و دیدنی از حمام سنتی ایرانی  شامل سربینه ، گرمخونه ،خزینه و تون و .. میشه ..

همین یه دونه حمام اگه تو ترکیه بود نفری صد لیر میگرفتند که با لذت بریم داخل و تماشا کنیم  و بیاییم با آب و تاب برای بقیه تعریف کنیم که آی چه حمامی .. اما اینجا  این حمام فقط یه گوشه از یکی از هزاران قلعه کشورمونه ..!!

میدونید دوره صفویه فقط تو اصفهان 272 تا از این حمام ها داشتیم .. همین الان تو تهران و اصفهان و شیراز و مشهد و . خلاصه تمام شهر ها از این شاهکارها داریم .. شما چند تاشو دیدید؟.. مردونه برید ببینید …

حمام قلعه چالشتر

از ادامه دالون یهو وارد یه حیاط بسیار بسیار بزرگ میشید که مطمئنا تعجب میکنید از این همه بزرگی ..اینجا هم یه شاه نشین داره که ضلع شمال حیاطه ..

کنار حیاط یه چادر عشایر چهار محال برپاست و نان تازه و آش محلی هم  ردیفه ..

حیاط پشت چالشتر

طرف دیگه حیاط یه نمایشگاه از تمام مصنوعات سنگی دوره صفویه و قاجاره که خیلی دیدنیه .. سنگهای آسیاب و ستون و سر ستون و حتی ناودون سنگی..

نمایشگاه سنگ

آقا دیر شد باید ظهر اصفهان باشیم ..