چال نخجیر دلیجان

نراق -مشهد اردهال

نوروز سال 94  تصمیم گرفتیم یه مسافرت یکروزه بریم و باید یه برنامه جمع و جور میریختم برای 12 نفر که دو تا بچه کوچیک داشتیم ، برنامه چیدم برای نراق  و مشهد اردهال که توی عید هوا و طبیعت فوق العاده ای دارند .

صبح زود حرکت کردیم و بعد از قم یه جا صبحانه خوردیم و جای بچه ها را عوض کردیم و از خروجی نیاسر از اتوبان خارج شدیم ..

پرشیا مجید حاتمی

همین که توی جاده اومدیم شکوفه ها هم اومدند  و هر چی جلوتر میرفتیم  مناظر زیبا تر می شدند …

شکوفه نراق

طوری که چندین دفعه ایستادیم و با شکوفه های بادوم …(بادام )  عکس گرفتیم …

واقعا هیچوقت از دیدن شکوفه درختها سیر نمیشم و هیچوقت برام عادی نمی شه ..  مگه میشه از یه تیکه چوب خشک یهو یه همچین گلهای نازی در بیاد.. واقعا قدرت و هنر خدا همتا نداره ..

شکوفه بهار

شکوفه بهاری

بعد از چند کیلومتر به مشهد اردهال رسیدیم ولی بدون توقف ادامه دادیم تا برگشتنی اینجا را ببینیم ..

خیلی زود کوه معروف  نراق  یعنی کوه آل را دیدیم … چقدر قشنگ و دوست داشتنیه ..

کوه آل

رسیدیم نراق … یه شهر کوچک و مرتب و آروم …  و پر از آب انبار و عمارتهای دوره قاجار …

معروفترین  دیدنی شهر  ، بازار  نراق یا بازار شمس السلطنه است که واقعا آجر کاریهاش و معماریش  آدم را مبهوت می کنه …

بازار شمس السلطنه نراق

گنبد بازار نراق

فقط افسوس ….افسوس  …   و صد افسوس که بیشتر گنجینه های این شهر یعنی  خانه های قدیمی در حال ویرانی هستند

و هیچکس هیچ کاری نمی کنه برای بقا و بازسازی و نگهداریشون …

آقایون شهردار و فرماندار و اینها .. یه کاری ..حرکتی..!!

خانه قدیمی نراق

نراق قدیم

خلاصه دل کندیم از این همه  زیبایی و از شهر بیرون رفتیم به سمت دلیجان …..

بعد از چند کیلومتر بالاخره یه تابلو ما را به سمت راست جاده هدایت کرد و  و از یه مسیر باحال که تپه های عجیب و غریبی داشت عبور کردیم و ..

نراق دلیجان

رسیدیم به غار چال نخجیر …

چال نخجیر

این غار زیبا سال 1367 موقع انفجار برای یک طرح عمرانی کشف شده

قدمت قندیل های داخلش را تا خیلی زیاد زیاد تخمین زدند … یه جا خووندم 70 میلیون سال ؟؟/ مگه میشه …

بهر حال یه غار که تو زیبایی هیچی از علیصدر کم نداره و تفاوتش اینه که غار خشکیه و واقعا  لذت  غار نوردی را تجربه میکنید …

یادمه حدود 1200 متر مسیر پیاده روی را آماده سازی کردند و چراغ زدند ..

غار چال نخجیر

مجید حاتمی نخجیر

گردش هوا اینجا عالیه و اصلا احساس کمبود اکسیژن نمی کنید ..

چال نخجیر نراق

چال نخجیر دلیجان

بالاخره دل کندیم و برگشتیم شهر نراق و توی تنها رستوران بزرگ و سنتی شهر نهار خوردیم ..

جالب بود علاوه بر سالن  سر بسته و سنتی که تخت داشت … پشت رستوران یه سری آلاچیق بزرگ زده بودند که به راحتی میشد پاها را دراز کنی و توی هوای آزاد بیاسایی ..

این هم  یه عکس دسته جمعی پس از آساییدن ……

عکس کجه چون سطح شیب دار بود … سه پایه هم همرام نبود ..چیه مگه   حالا یه عکس کج گرفتیم ها ..

اتفاقا قشنگیه این عکس به کج بودنشه

بقول شاعر…. ابروی کج گر راست بودی کج بودی …

حاتمی

برگشتیم سمت مشهد اردهال و باز هم شکوفه های بادوم و رسیدیم به امامزاده…

جایی که برادر امام صادق ( پسر امام باقر) دفن شده  ..

ظاهرا ایشان سه سال توی کاشان تبلیغ اسلام میکرده و بالاخره بعد از جنگ  و فرار و گریز فراوون دستگیر میشه و سرش را از تن جدا می کنند و بدنش را تو مشهد اردهال دفن میکنند .. مشهد اردهال

آرامگاه سهراب سپهری هم توی حیاط همین امامزاده  قرارداره و دیدنش  خالی از لطف نیست ..

فقط کاش سنگ مزار را عوض نمی کردند  …

من با همین کوچولو سواد انگلیسیم هر کار کردم نتونستم شعر  زیبای سهراب را به متن انگلیسی نوشته شده روی سنگ ربط بدم …

واقعا خسته نباشید … مخصوصا اونجا که میگه  مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من … اینها نوشتند  مبادا ترک بردارد تنهایی من که ساخت چین است !!!!!!

سهراب سپهری

دوباره حرکت کردیم و یه مسیر  سه چهار کیلومتری به سمت بالای کوهها رفتیم تا برسیم به قتلگاه،

جایی که امامزاده را شهید کردن و سرش را از تن جدا کردند ..

بالای یه کوه با کلی پله ..

قدمگاه اردهال

اردهال

بعد هم رفتیم پایین  جایی که هر سال مراسم قالی شویان انجام میشه …

معروفه که پیکر امامزاده را توی همین قالی پیچیدن و بردند مشهد اردهال و حالا همه ساله دومین جمعه مهر ماه  ، اهالی  فین  با چوبهای در دست  قالی را از اهالی خاوه تحویل میگیرند و بصورت نمادین  میبرند برای شستشو و عزاداری کنار نهر نزدیک امامزاده حسین … …

امامزاده اردهال
نهر قالیشویان

خلاصه برگشتیم و جاده  با صفا و پر پیچ و خم …

جاده اردهال

هنوز تاریک نشده بود که تهران بودیم …