بو علی سینا

چه جای باحالیه همدان …چقدر تمدن داره و چقدر جای دیدنی و چه مردمی..انگار چند ساله میشناسیشون ..

سال 88  آخرای شهریور ….صبح عید فطر خیلی زود با 206 زدیم تو جاده و ساوه  را رد کردیم و به راحتی دم طلوع آفتاب ورودی شهر همدان بودیم …

مجید حاتمی همدان

ساعت 7 صبح تو خیابونهای همدان دنبال یه جا میگشتیم نماز عید بخونیم .. اکثرا نماز تموم شده بود .. خیلی زود خونده بودند ها …

اول یه صبحونه تو ماشینی خوردیم ( بیرون کمی سرد بود ) …بعد که هلیا هم سرحال شد رفتیم خدمت شیخ الرئیس بزرگترین پزشک ایران … بو علی سینا ..

آقا چه مقبره ای !!  قد بنا را با قد هلیا و فیروزه مقایسه کنید .. چه طرحی !! بگم راجع به بنا ؟

بوعلی

بنای اولی مال دوره قاجار بوده که خراب شده .. بعد محمد رضا شاه بمناسبت هزارمین سال تولد ابو علی دستور نوسازی داده و بعد از بررسی طرحهای خارجی و داخلی … طرح چه کسی اجرا شد؟؟ معلومه نابغه معماری مهندس هوشنگ سیحون   وای که من دیوونشم .. با طراحی آرامگاه خیام ترکوند ( یادتون باشه تو مطالب نیشابور بخونید) ..

مقبره بو علی سینا

خلاصه سال 1328 ساخت بنا شروع شد با الهام از گنبد کاووس .. فقط اینجا بنا 12 ترک داره بنشانه 12 رشته علمی بو علی .. ضمنا بین ترک ها خالیه چون همدان زمستان و پاییز طوفانی و  بادگیری داره  ..

بین 12 پایه تخته سنگ بزرگی کار گذاشتند که  اولی شکست و دومی را از ارومیه آوردند …. پایین داخل بنا دو تا سالن هست که یکی مزار بو علی خدابیامرزه و اون یکی موزه است ..

بو علی سینا

محل فعلی آرامگاه بوعلی که وسط یه میدون بزرگه  ، قبلا  منزل مسکونی ابوسعید دخوک؛ رفیقش بوده و بوعلی مدتی خونه رفیقش  به عنوان مهمان بوده و مزار هر دو اینجاست.راستی مزار شاعر و ترانه سرا ، عارف قزوینی هم تو حیاط اینجاست.

فیروزه علی محمدیان

حالا تو شهر دور دور کنان رفتیم تا میدان شیر سنگی …

همدان خیابونهای مرتب و تمیزی دازه .. ضمنا تابلو ها عالی هستند و بخوبی راهنمایی میشید .. نکته دیگه اینکه راننده ها هم آروم و مرتب میرانند ..

میدان شیر سنگی یه میدون مربع شکله  که وسطش مجسمه شیر سنگی قرار داره… این شیر قرینه هم داشته و دو تایی رو سر در ورودی شهر همدان بودند ..سال 309 قمری وقتی دیلمیان همدان را تصرف کردند مردآویچ دیلمی تصمیم میگیره یکی از این شیر ها رو به ری منتقل کنه و وقتی نمیتونه حرصش میگیره و یکی از شیرها را کلا منهدم میکنه و اون یکی را پنجه هاشو داغون میکنه … عصبی روانی !

شیر سنگی

و این شیر آسیب دیده تا سال 1328 رو زمین افتاده بود تا اینکه همون مهندس سیحون عزیز اون را اینجا نصب میکنه و ماندگار میشه ..

امامزاده هادی همدان

قبل از ظهر به دیدن آرامگاه بابا طاهر عریان رفتیم .. راستی تابلو های همدان عالیه برای دیدن اماکن اصلا لازم نیست آدرس بپرسید ..

آرامگاه بابا طاهر وسط یه میدان بزرگ بالای یه تپه ساخته شده ..  بغلش هم یه امامزاده هست … امامزاده هادی پسر امام سجاد ..

خود بابا طاهر قرن 4 و 5  شاعر و عارف بوده و چون از تعلقات دنیا دل کنده بوده بهش میگفتند عریان .. وگرنه خدایی لباس داشته ..

مقبره بابا طاهر

گنبد فیروز ه ای رنگ و زیبای بنا  ،  یه منشوره که رو پایه هشت ضلعی بنا شده …

بنای فعلی سال 1344 توسط پهلوی اول ساخته شده و طراحی و اجرای اون توسط مهندس فروغی بوده ..گنبد باباطاهر

زیر گنبد از داخل کاشیکاری فوق العاده ای  داره  که نظیرش را هیچ جای دیگه ندیدم ..

گنبد بابا طاهر

داخل بنا روی دیوارها 24 دو بیتی از باباطاهر روی  24 تخته سنگ حجاری شدند که معمولا چند دفعه ای که من رفتم بالاخره یه گردشگر خوش ذوق وجود داره که صداشو گرفته سرش و زده زیر آواز …

شعر بابا طاهر

بعد از ظهر  هم رفتیم سمت گنجنامه …جنوب غربی همدان  و  تو پای کوههای الوند ،یه منطقه بسیار سر سبز و با صفا .. ضمنا تله کابین هم داره که البته وقتی ما اونجا بودیم در حال تعمیرات و تعطیل بود .. خلاصه رفتیم بالا و تو راه یه بلال هم به بدن زدیم …

مسیر گنجنامه

بالا   ،   پای آبشار خیلی با صفاست و پودر آب به سر و صورت و گردنت میخوره و حس خنکی و زندگی خیلی باحالی داره … صدای آبشار هم که معرکه است واقعا با هیچ صدایی نمیشه مقایسش کرد ..

آبشار گنجنامه

و کمی پایین تر از آبشار سنگ نبشته های گنجنامه هستند ..

یه چیزی حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح  ، چون  هگمتانه، پایتخت تابستانی هخامنشیان بوده ، داریوش اول بعد از اتمام کار سنگ نوشته های بیستون، دستور حک کتیبه فعلی گنجنامه را داده و بعد از اون ،   پسرش خشایار شاه به پیروی از پدر، کتیبه ای در سمت راست و کمی پائین تر از سنگ نبشته پدر، بر جای گذاشته .خدا جفتشون را به بهشت برین ببرد..

هر کدوم از کتیبه ها به سه زبان، در سه ستون و 20 سطر، بر روی صخره ای بزرگ حک شدند، که در ستون دست چپ، متن فارسی باستان، ستون وسط؛ ایلامی یا شوشی و ستون دست راست کتیبه ها، به زبان بابلی یا اکدی و هر سه به خط میخی مادی یا هخامنشی هستند.. یعنی معرکه اند ..

گنجنامه همدان

دیگه غروب برگشتیم هتل و یه استراحت و شام …. حالا انرژی را ببین ..!!   بعد از شام دوباره ماشین را برداشتیم و زدیم بیرون و  اومدیم همین منطقه  نزدیک گنجنامه  ، این دفعه عباس آباد .. یه پارک بزرگ ، نوک یه تپه بزرگ که  تمام همدان را میتونی از اینجا ببینی ..و چه هوای فرح بخش دلگشای  روح افزای  نوید ساز طرب ناک  دل انگیز …. بقیش را هم شما بگید ..

عباس اباد

فردا صبح پس از صرف و بلع صبحانه (حلیم) ، شهر زیبای همدان را ترک کردیم  و گازش را گرفتیم سمت لاله جین  و چقدر حال کردیم با سفالهای اونجا .. بعد هم غار زیبای علیصدر و …مطالبش را جداگانه مینویسم .. ولی خدایی همدان را از دست ندید .. ما که آخر شهریور رفتیم ماه بود ..

یه دفعه دیگه از کرمانشاه برگشتنی باز هم نهار همدان بودیم و کسری سفر قبل را تکمیل کردیم .. نهار را که خوردیم رفتیم گنبد علویان ..

گنبد علویان

گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری و آجر کاری و گچبری  ایرانه .. یه مکعب 8×8 که اول مسجد بوده بعد آرامگاه دو نفر از خاندان علوی شده بوده .. راستی اینکه میگن گنبد .. درسته .. قدیمها گنبد هم بالای بنا بوده که خراب شده ..

از داخل محراب یه پله تنگ و عجیب راه به سرداب پایین داره که قبور اونجا هستند ..

مجید حاتمی گنبد علویان

بعد که از گچبری  بی نظیر اینجا دل کندیم رفتیم برج قربان …

برج قربان مدفن یه روحانی عارف حافظ قرآن و محدث بنام شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی هست .. قرن 4 و 5 .. کلی کتاب و یادگار داره ..

برج قربان

حالا چرا اینجا اسمش برج قربان شده .. دوره حمله افغان ها .. آخرای صفویه یه آقایی بنام قربان این جا را کرد سنگرگاه و از خودش و اهالی محل دفاع کرد و برا همین برج شد برج قربان..

تپه هگمتانه

حالا باید بریم سراغ تپه های هگمتانه ... 3 هزار سال تمدن از دوره مادها … یه محوطه باستانی حدود 30 هکتار  که کلی اشیاء قدیمی برا دوره ماد ها و هخامنشی و اشکانی پیدا شده و خود محوطه تاسیسات حیرت انگیز آبرسانی داشته و کلی برج عظیم داشته .. دیوارها ی قطور را وقتی تماشامیکنی تصور کن اون موقع ها با چه سختی اینها رو ساختند ..

هگمتانه

همدان خیلی جاهای دیدنی دیگه هم داره که توفیق دیدنشون حاصل نشده .. ان شالله ایندفعه شما ها هم تشریف بیارید با هم بریم