آرامگاه کوروش

پاسارگاد میراث ماندگار اجداد ماست ، مقبره کوروش را هر ایرانی باید دیده باشه .. متاسفانه خیلی ها پاسارگاد را که نمیدونند کجاست .. هیچ …اصلا  کوروش  را هم  نمیشناسند…

پاسارگاد  حدود 120 کیلومتر با شیراز فاصله داره …  صبح از  اصفهان حرکت کردیم به سمت شیراز و ساعت 12 رسیدیم   پاسارگاد .. البته نباید انقدر طول میکشید .. منتهی میدونید که .. کلی تو شهرضا چرخیدیم و بعد قلعه ایزد خواست حدود یکساعت وقتمون را گرفت و شهر آباده را هم که باید حسابی میچرخیدیم ….ولی تمام مسیر ،  جاده دو لاین مجزا و کاملا ایمنه

مسیر پاسارگاد

بعد از  صفا شهر  ، یکسری گردنه زیبا  را رد کردیم  که اصلا آدم فکرش را هم نمیکنه تو این مسیر گردنه باشه ..

گردنه صفا شهر

و  رسیدیم به تابلو خروجی پاسارگاد …  حدود چند کیلومتر که توی مسیری که دو طرف جاده  درخت داره رفتیم  و  کم کم خونه و ها و مغازه هاتو مسیر دیده شدند بعد از یه آبادی ،  یکهو مقبره کوروش از دور خودشو نشون داد ..

..بقول برو بچ .. Wooooow
شهر پاسارگاد

بلیط را خریدیم  و با ماشین وارد محوطه  شدیم …

اولین توقف آرامگاه کوروش

ماشین را که پارک کردم حسابی در برابر آفتاب مسلح شدیم و رفتیم به دیدار بزرگ پادشاه ایران…

مقبره کوروش

چه بنایی ؟!!  چه عظمتی !! اینجا آرامگاه اولین پایه گذار حقوق بشر و تساوی و آزادیه ، بنایی که هیچ .. هیچ تزئیناتی نداره  و در عین سادگی ،  زیبا و چشم گیره .. جالبه بدونید که به دستور خود کوروش ساخته شده  و انقدر مهندسی و دقیق طراحی شده که بعد 25 قرن هنوز استوار و سرپاست.

مساحت آرامگاه 156 متر مربع و ارتفاع آن نزدیک 11 متره . سنگ هایی که برای ساخت بنا به کار رفته یه نوع سنگ سفید مرمره که از کوه سیوند ، حدود 30 کیلومتری جنوب غرب پاسارگاد آوردند .

مجید حاتمی کوروش

حتما باید بدونید که توی ساخت بنا از هیچ نوع ملاتی استفاده نشده و فقط از بستهای فلزی(آهن و سرب) برای وصل کردن بلوکهای سنگی استفاده شده .

آرامگاه هفت طبقه داره که برگرفته از عدد مقدس هفت ایرانیاست. ساختار کلی بنا  از دو قسمت تشکیل شده، قسمت اول به صورت سکویی شش پله ای پایه و اساس بنا است  و قسمت دوم که به صورت اتاقکی با سقف شیب دار .

ابعاد اتاقک آرامگاه 17/3 متر در 11/2 متر به ارتفاع 10/2 است. زیر سقف شیبدار آرامگاه دو حفره بزرگ وجود دارد که برای سبک کردن وزن سنگ ها و کم کردن بار وارده به اتاقک ایجاد شده است.

مجید حاتمی کوروش کبیر

راجع به جسد کوروش خیلی مطالعه کردم .. هنوز دقیق مشخص نیست که جسد کجاست ولی خیلی ها معتقدند که چندین متر  زیر این بنا حتما باید آرامگاه اصلی تو دل خاک باشه ..

حالا دیگه ماشینو سوار شدیم و رفتیم بسمت راست تا برسیم به کاخ اختصاصی کوروش ..

کاخ اختصاصی کوروش

یه مجموعه بی نظیر با سی تا ستون سنگی سفید که پایه های چهار گوش قشنگی دارند .. و متاسفانه خیلی آسیب دیدند ..

گوشه کاخ یه تکه از دیوار اصلی باقی مونده که روی اون کتیبه  میخی

به زبان پارسی عیلامی نوشته ” من هستم کوروش شاه هخامنشی “

جرز دیوار کوروش

دوباره ماشین را سوار شدیم و به همون جهت ادامه دادیم تا رسیدیم به برج سنگی معروف به زندان سلیمان

بنای چهارگوش برج مانندی که الان فقط یک دیواره از این بنا باقی مونده دیوارهای این برج از سنگ سفید مرمره که برای تزیینش تعداد زیادی حفره کوچک مستطیل شکل و 10 حفره ی پنجره مانند به نام پنجره کور اطرافش کار شده که با سنگ سیاه قاب شدند و مجموعه یه شاهکار شده ..

تخت سنگی

باز هم سوار شدیم و ادامه دادیم تا رسیدیم به تل تخت  یا تخت مادر سلیمان ..

تل تخت

تل تخت بالای یه تپه است و حدود دو هکتاره .. فیروزه و بچه ها تو ماشین نشستند و تنهایی تپه را بالا فتم ..

خیلی بلندتر  از تصورم بود و حسابی نفسم را گرفت .. ولی از اون بالا یه نمای خیلی قشنگ از کل دشت بهم میداد ..

نمای دشت مرغاب

دیگه باید برمیگشتم چون بچه ها حسابی گرسنه بودند ..

از محوطه  پاسارگاد خارج شدیم و تو رستورانهای توی مسیر یه نهار کم تعریف خوردیم .ولی چون گرسنه بودیم خیلی چسبید ..