کندوان

کندوان ، یکی از شگفتیهای ایران ماست .. اگه کندوان را ندیدید واقعا ضرر کردید ولی خبر خوب اینه که هنوز هم فرصت دارید که  به دیدن کندوان برید .. هیچ دیر نشده..

ما تا حالا سه بار به کندوان رفتیم  و هر بار کلی جاذبه و شگفتی جدید اونجا دیدیم …

یادش بخیر دفعه اول که رفتیم من پیکان جوانان داشتم  و هلیا شش ماهه بود … عید سال 85 …. فکر کن !!!! وای چه حالی داد … هوا  سرد بود  و کندوان خلوت و پر از برف..

خبری از آفتاب هم نبود و بعد از دیدن دهکده .. اومدیم کنار رودخونه و یه آتیش باحال درست کردیم  و برای نهار یه املت آتیشی زدیم به بدن که هنوز هم طعمش را حس میکنم … خیلی جاتون خالی بود… لای برفها آتیش گرم و چایی..

جوانان کندوان

بریم سراغ کندوان ..

اولا که بدانید و آگاه باشید که تو تمام کره خاکی ما سه تا دهکده صخره ای هست  یکی تو ترکیه (کاپادوکیه) و یکی تو آمریکا (داکوتا) و سومی اینجاست .. نکته فوق العاده اینه که تو صخره های ترکیه و آمریکا دیگه هیچکس زندگی نمیکنه ..ولی تو کندوان ما مردم مهربون و مهمان نواز و دوست داشتنی  ساکن هستند …

پله های کندوان

اصل بوجود اومدن این صخره ها  مواد مذاب آتشفشان سهند بوده  که به مرور زمان این شکلی شدند  و احتمال داده میشه سکونت تو این صخره ها از قرن 7 و حمله مغول ها شروع شده باشه ..

اهالی کندوان

مردم سخت کوش اون موقع  ، با ابزار ساده تو دل صخره ها را خالی کردند و از اونها خونه ساختند و همشون استاد کنده کاری شدند .. بخاطر همین رضا شاه موقع ساخت تونل کندوان از اهالی اینجا کمک گرفت تا دل کوههای چالوس را بشکافند و تونل بسازند و به احترام اونها اسم تونل را گذاشت تونل کندوان ..

داخل خانه کندوان

آهان .. دلیل نامگذاری خود روستای کندوان  هم …. احتمالا شباهت خونه ها به کندو های عسله .. در ضمن بهترین سوغاتی اینجا همون  عسل طبیعیه..

دفعه آخر تابستون 94 که کندوان بودیم از این آقای جوان عسل خریدیم.. چه عسلی !!  (آقا رامین دستت درد نکنه ..عالی بود..)

عسل کندوان

برای رفتن به کندوان ..حدود 50 کیلومتر از جنوب غرب تبریز دور بشید و تابلو های اسکو را دنبال کنید و برید به شهرستان اسکو…

شهرستان اسکو هم خیلی باحاله ..کلی چشمه داره و  معروفترین مشخصه اسکو ، درخت چنار 1200 ساله اونه که تو مسیر کندوان حتما از کنارش رد میشید .. وسط خیابون و کنار مسجد جامع اسکو قرار داره و قطرش 3/5 متر میشه ..

اسکو چنار

همین جوری رد نشید برید ها .. این درخته حداقل هشت نسل قبل از شما را دیده … کلی جنگ و زلزله و سیل و… دیده .. با دقت نگاهش کنید و ببینید خدا اگه بخواد یه گیاه میتونه چقدر عمر کنه …

راستی نان اسکو هم معروفه .. یه نون دارند که خیلی باحاله .. شبیه نان لواشه .. یعنی اساسا  نون لواشه ولی بسیار نازکه و از همون ابتدا خشکه .. و وقتی میخورید شبیه چیپس خرپ خرپ  میکنه .. طعم خوبی داره و موندگاریش زیاده …

داخل صخره

برگردیم کندوان … اینجا خیلی از خونه ها درشون بروی شما بازه و حالت موزه یا فروشگاه میتونید علاوه بر دیدن داخل خونه ها کلی صنایع دستی هم بخرید ..

یا مثلا لباس سنتی اونها را بپوشید و عکس بگیرید .. نگران پول نباشید . انقد حجب و حیا دارند که باید به زور بهشون پول بدید..

این هم من و هدیه (برادرزاده عزیزم)… هیچ کلاهی تو دنیا به من نمیاد ….!!!

مجید حاتمی کندوان

یکی از دلایل معروفیت کندوان  چشمه آب معدنیشه .. آبی که باعث افتادن سنگ کلیه میشه ..

آقا ما خودمون مورد داشتیم  سنگ کلیه که هیچی کم مونده بود خود کلیه ام هم کنده بشه بیفته ..

ولی واقعا اثر داره و این  را میشه از خیل مراجعین دبه به دست متوجه شد که دور  شیر های آب سرچشمه جمع شدند ..

کندوان آب

پائین ده یه رودخونه باحال هست که میتونید کنارش بشینید و استراحت کنید و پاهاتون را تو آب کنید و از نوازش آب و صدای قشنگش لذت ببرید .

فیروزه علی محمدیان

اگه سه کیلومتر برگردید به سمت اسکو .. میرسید به روستای حیله ور ..

روستای حیله ور هم یه شگفتیه .. یه روستای مخفی که کلا زیر زمین ساخته شده و شبیه کندوان  دل سنگها را کندند .. ولی اینجا کلا  زیر زمینه …

حیله ور کندوان

خونه ها و محل نگهداری دامها کنار هم بوده و آغل گوسفندان هنوز کاملا سالمه و وقتی از لابلای تودرتوی صخره ها رد میشی ..حیرت میکنی از این همه تلاش و هنر ..

راستی یادم رفت بگم که اینجا یه هتل سنگی منحصر بفرد هم زدند که تو اتاقهاش حتی جکوزی داره و تجربه شب کندوان حتما باید خیلی لذت بخش باشه …

هتل لاله کندوان

خستتون کردم ؟؟

برید تبریز و برید کندوان را ببینید …. و لذت ببرید از زیبایی های ایران و قدرت خدا ..

قول میدم با یه بار رفتن سیر نمیشید از کندوان ..