مازندران
پل ورسک

تا میگم ورسک ، همه تصویر پل میاد تو ذهنشون ..

ولی ورسک یه روستاست که نزدیک محل پل بوده و اسم پل را از اسم روستا برداشتند .

جاده فیروزکوه

مطمعنا همه شما چندین دفعه از کنار پل و روستای ورسک رد شدید ..

نشونه اش هم یه پل سه دهنه آجری کوتاهه که شما از زیرش رد شدید و ورودی روستا از بالای اونه .

ورودی ورسک

ما چندین و چند بار از کنار پل ورسک رد شدیم و دو دفعه هم رفتیم داخل روستای ورسک ،

دفعه اول خیلی سال پیش بود ،

داشتیم میرفتیم دریاچه شورمست که بین راه اومدیم ورسک

مجید حاتمی ورسک قدیم

اتفاقا توی روستا  یه عروسی باشکوه برقرار بود

بزن و برقص و موزیک و خیلی عالی بود  و یک ساعت اونجا بودیم و بعد به راهمون ادامه دادیم .

روستای ورسک

دفعه دوم فقط به قصد پل رفتیم

باورتون نمیشه که ارتفاع پل ورسک چقدر زیاده ..

اگه بخوام دقیق و فنی  بگم دقیقا 110 متر از کف دره ارتفاع داره ..فک کن قد یه ساختمون 37 طبقه ، دهنه پل یعنی فاصله دو تا کوهی که پل روی اونها ساخته شده هم 66 متره ،

طول کل پل 86 متره و حتما داستان ساختش را میدونید ولی باز یه کوچولو بگم براتون :

زیر پل ورسک

برای ساخت راه آهن سراسری شمال جنوب رضا خان با چند تا شرکت خارجی صحبت کرد و همشون سر رد کردن راه آهن از کوههای البرز کم میاوردند،

جاده فیروزکوه

بالاخره یه شرکت دانمارکی قرارداد را بست و قول داد طی شش سال 900 کیلومتر راه آهن بکشه و سخت ترین قسمت راه ، همین سواد کوه بود که باید یهو مسیر قطار 600 متر صعود میکرد و بعد هم از دره عباس آباد رد میشد ..

دره ورسک

برای صعود 600 متری یه طرحی دادند که قطار توی کوه قبل از ورسک طی سه پله دور خودش و داخل کوه  بچرخه و بالا بره .. اسم این قسمت مسیر هم معروف شد به سه خط طلا .. واقعا هم حکم طلا را داره و خیلی دیدنیه قطار پله پله میره بالا..

سه خط طلا

برای دره ورسک هم یه مهندس اهل اتریش طرح پل را داد که بدون هیچ سازه فلزی و با ملات سیمان و آجر و شن ساخته شد و جالبه بدونیم که هفتاد سال هم ضمانت و گارانتی کرد.

امروز 13 سال از تاریخ گارانتی هفتاد ساله پل ورسک گذشته و هنوز هم بدون هیچ مشکلی قطار ها از روی پل ورسک رد میشن ،

راستی هزینه ساخت پل اونموقع دو میلیون و ششصد هزار تومان شده بود.

مجید حاتمی پل ورسک

اما بگم از زیر پل ورسک که یه رودخونه کوچولو رد میشه و خیلی با صفاست ،

مسیر رودخونه را دنبال کردیم به سمت عقب چون انتهای مسیر یه آبشار باحال داره که بخاطر مامان و بچه ها نشد بریم تا آبشار

آبشار ورسک

آقا اگر پل ورسک را فقط موقع رد شدن توی جاده فیروزکوه دیدید و توقف نکردید ، بی زحمت همین هفته جمعه گازشو بگیرید که پل ورسک منتظرتونه ..