اصفهان

من تا حالا چهار بار اصفهان رفتم ولی معتقدم هنوز  نیمی از قشنگی های اصفهان را هم  ندیدم .. اصفهان واقعا دیدنیه…

مجید حاتمی تابلو

اولین بار سال  88   عید بود که با محسن اینا و مسعود که اونموقع مجرد بود رفتیم اصفهان ..خواهر بزرگترم هم همزمان شیراز بودند و  قرار شد اونها هم تو اصفهان به ما ملحق بشن .. از طرفی قرار شد بهروز ، برادر دامادمون هم با اتوبوس خودشو به اصفهان برسونه و ملحق بشه .. خلاصه دستی دستی شدیم یه تور 15 نفره با سه تا ماشین ..

مسافرت دسته جمعی مزایایی داره و معایبی .. متاسفانه بدلیل اعمال سلیقه های مختلف در زمینه اسکان و خوراک و مکان های دیدنی و زمان بندی گردش ها مشکلات پیدا میشن ..تقصیر هیچکس هم نیست ها .. فقط تفاوت سلیقه هاست..

ماشین ها اصفهان88

مسافرت کردن با من و خانوادم سخته ، چون معمولا از صبح زود تا آخر شب همش بیرونیم .. توی مسیر جاده هم  دم به دقیقه نگه میداریم  که من عکس بگیرم  ….برای غذا سخت نمیگیریم  و از لحظه لحظه سفر استفاده میکنیم ..

حالا فکر کنید توی  این مسافرت ما کلا 2 روز اصفهان بودیم و نیمی از همراهان یک روز و نیم یکسره جومونگ تماشا میکردند ..

بعد از ظهر رسیدیم اصفهان و تمام روز تا شب صرف جمع کردن و اسکان کاروان شد و روز اول سوخت..

روز دوم هم تا نفرات یکی یکی دستشویی شماره یک و دو برن و صبحونه ردیف بشه و همه مهیا بشن و بریم بیرون ساعت شد 11  .. با ترافیک سختی خودمون را به نزدیک نقش جهان رسوندیم  و به هر سختی وارد میدان شدیم …

خیلی شلوغ بود  و چون جمعه بود و نماز جمعه برقرار بود  مسجد امام و عالی قاپو و.. همه بسته بودند.. پس فقط یه دوری زدیم و چند تا عکس تکی گرفتیم و برگشتیم …. مثلا تو این عکس پائین مسعود به سختی داشت سعی میکرد عکس تکی بگیره ..

عکس تکی مسعود

بعد به دیدن کاخ چهل ستون رفتیم و در بین هیاهو و شلوغی چهلستون را دیدیم و ندیدیم ..

چهلستون

کاخ چهلستون دوره شاه عباس اول ساخته شده و در حقیقت 20 تا ستون تو ایوان داره ولی با احتساب عکس ستون ها تو ی آب به چهلستون معروف شده ..

چهلستون اصفهان

دو تا تالار داره .. تالار  18 ستون  و تالار آینه  که داخلشون  تزئینات طلا کاری با نقاشی های بسیار زیبا داره ..

چهلستون نقاشی

نزدیک چهلستون موزه تاریخ طبیعی قرار داره که کاروان را به اونجا هدایت کردیم ..

موزه تاریخ طبیعی  : ساختمان  موزه  ، تالار تیموری مربوط به دوره تیموران هستش .. توی موزه  از انواع تک سلولی ها  تا گیاهان و مهره داران و خزندگان و پرندگان و چرندگان و روندگان و شنوندگان و بینندگان عزیز هست که همه تاکسیدرمی شدند ..

ها ها … چه زود گذشت دوران هندی کم ؟؟ زود اومد و زود هم رفت …..

مجید حاتمی هندی کم

حالا راه افتادیم در به در دنبال یه رستوران که جا داشته باشه… پیاده تمام کاروان از اینور به اونور … وبالاخره   یه رستوران کوچیک  پیدا کردیم  و نصفی نشسته نصفی سرپایی یه چیزی خوردیم و …

ادامه دادیم و کاروان به سمت  مسجد جامع حرکت کرد

مسجد جامع اصفهان یه شاهکار معماری و  هنره که باید 10 بار دیگه ببینمش تا کامل قشنگیهاش را درک کنم ..

پایه مسجد دوره سلجوقی بوده و  دوره صفوی کامل شده … البته نشونه های آل بویه و حتی قبل از اسلام هم توش پیدا کردند .. ..

صحن مسجد چهار تا ایوان داره : صاحب، استاد، شاگرد، درويش .. توضیح فایده نداره باید ببینید که ایوان شاگرد را از روی ایوان استاد ساختند و چه کردند !

ایوان شاگرد

روی دیوار  ایوان استاد با کاشی های زیبا یه شعر فوق العاده را با خطوط بنائی

با امضاء محمد امين اصفهانی طوری نوشتند که وقتی کلمات را کشف میکنی دلت نمیخواد ازشون چشم برداری ..

چون نامه جرم ما به هم پيچيدند                 بردند و به ميزان عمل سنجيدند

بيش از همه کس گناه ما بود ولی              ما را به محبت علی بخشيدند

شعر صفه استاد

شمال ایوان استاد یه شبستان بی نظیر هم هست که محراب الجایتو اونجاست .. یه  پدیده بی نظیر گچبری که کنارش هم زیبا ترین منبر تمام منبت قرار داره..

محراب الجایتو

از مسجد اولجايتو به شبستان زمستانی بيت الشتاء می رسيم که دوره تيموريان ساخته شده .

اين شبستان با شکوه ، کلی ستون های قطور کوتاه و اتاقهای خيمه ای شکل  داره و وقتی داخل بشید در ها رو میبندند و یهو چراغها را خاموش میکنند و نور فضا از طریق سنگهای شب تاب که بین سقف کار گذاشته شدند تامین میشه

یادمه میگفتند دمای اینجا تابستون و زمستون ثابته ..

شبستان مجید حاتمی

چه سخت از مسجد جامع دل کندیم و  رفتیم تا کاخ هشت بهشت را تا ببینیم.. قول میدم اولین فرصت یه اصفهان برم فقط به قصد مسجد جامع ..فقط.

کاخ هشت بهشت یه بنای دو طبقه است که یه دوره ای  زیباترین کاخ دنیا بوده…  تمام اتاقهای طبقات تزئینات زیبای گچبری و مقرنس گچی دارند .. اتاقهای طبقه دوم هم بعضی بخاری دارند و بعضی حوض آب .. !

دقت کردید؟ حوض آب .. آب را با پمپ دستی میفرستادند تو طبقه بالا ..

کاخ هشت بهشت

هوا تاریک شد و برگشتیم خونه ..

فرداش اول رفتیم منار جنبان .. طراح و معمار این بنای عجیب شیخ بهایی بوده ..

میدونید که اینجا آرامگاه یه عارف بنام عمو عبدالله کارلادانی  هست ..

و می دونید که با تکون دادن یکی از مناره ها اون مناره دیگه هم میلرزه و البته کل بنا میلرزه..

ارتفاع ايوان مقبره عمو عبدالله از سطح زمين بقعه ۱۰ متر و ارتفاع مناره  ها  ۵/۷  متره.

منار جنبان

بعد همون نزدیک ها به دیدن آتشگاه رفتیم .. که البته بدلیل شلوغی و کثرت کاروان خودمون به همین بسنده کردیم که از پائین نگاه کردیم و سر تکون دادیم …

ساخت آتشگاه مال دوران ساسانیان بوده .. خیلیه ها..!

آتشگاه

بعد از یه مسیر باحال از کنار یکی از شعب زاینده رود به باغ پرندگان  اصفهان رفتیم .. یه محوطه خیلی بزرگ که کل فضای بالاسر را تور کشیدند و پرنده ها آزادانه همه جا میچرخند ..

انواع و اقسام پرنده ها هم هستند از طوطی و کاسکو بگیر تا قناری و مرغ و طاووس و اردک و پلیکان و خروس و بوقلمون .

باغ پرندگان

به دیدنش می ارزید ..راستی یه بار دیگه سال 98 رفتیم برای دیدن باغ پرندگان که خیلی متحول شده بود و پرنده هاش خیلی بیشتر شده بودند .. شرح باغ پرندگان اصفهان را جداگانه فایل کردم ، حتما بخونید

باغ پرندگان3

حاتمی باغ پرندگان

برای نهار ….. دیگه غروب بود که برگشتیم خونه ..

شب که شد دوباره زدیم بیرون به سمت زاینده رود  برای دیدن سی و سه پل ..

محیط خیلی مفرحی داره ولی جمعیت نوروزی اصلا اجازه نمیداد پل را ببینی ،خلاصه تو شلوغی یه دوری زدیم و سریع برگشتیم تا همه به سوغاتی خریدن برسند ..

روز بعد چون قرار بود بعد از صبحانه برگردیم تهران ..

ساعت 6 صبح بیدار شدم و ماشین را برداشتم و تنهایی رفتم سمت سی و سه پل و خواجو و یه دل سیر تو خلوتی صبح دیدمشون  و برگشتنی هم نون خریدم و اومدم خونه..

پل خواجو

ساعت 11 کاروان .. اصفهان را به مقصد تهران ترک کرد..